Translate my blog

donderdag 19 januari 2012

Wakker in het hier en nu


Word wakker!


‘Tijd om wakker te worden, Joey`.
‘Ja, weet ik’, zeg ik, `langzaam maar zeker.’ 
Hariprem en ik zitten tegenover elkaar in kleermakerszit. Ik lach fijntjes en ontwijk zijn blik.
‘Niet langzaam maar zeker’, zegt hij, ‘nu. En nu. In elk moment. Word wakker in het hier en nu.’ 
En plots voel ik hoe iets zwaars me naar beneden drukt. Ik open andere ogen in het moment, voel alles tegelijk over en rond en door me heen gaan. Een secondelang voel ik me één met alles, besta ik niet zoals ik altijd dacht te bestaan. Daarna verdwijnt het weer, en kruip ik mijn gedachten in.
‘Hoe deed je DAT?’ wil ik hem vragen. Maar ik doe het niet. Ik zeg: ‘Ja, ik voel wat je bedoelt.’
En wat later: ‘Het hier en nu … ik vind dat een moeilijk concept om te vatten.’
‘Je verdwijnt weer je hoofd in’, zegt Hariprem, ‘het hier en nu kan je niet bedenken. Het is er gewoon, als je het toelaat.’
Dus dat was het? Een seconde lang liet ik mezelf toe alle controle los te laten? 

Wakker worden dus. Hoe? Door met de ogen te knipperen? Door af te stemmen op het lichaam? Moeilijke oefening. Tijdens of na meditaties word ik wakker voor korte momenten; dan voel ik me met twee voeten diep in de aarde geworteld. Dan is het alsof er een dik gordijn openschuift, en ik de wereld zie zoals die werkelijk is zonder bijgedachten rond ‘moetes’ en ‘niet kunnens’. Dan voel ik mensen aan zoals ze in wezen zijn, zonder oordelende constructies of verzinsels rond persoonlijkheden of uitspraken. 

Maar zo onverwacht het gordijn openschuift, zo makkelijk schuift het ook weer dicht. En vooral nu, in deze dagen dat ik mijn hart helemaal openzet, is het verlangen naar het veilig dichtschuiven van dat gordijn erg groot. Niet voelen, niet zien, niet wakker worden is o zo veel makkelijker. Want chaos voelen is overweldigend, het licht van het wakker zijn te sterk, en als ik blijf slapen kan ik lekker in mijn eigen waanbeelden blijven hangen, zonder rekening te hoeven houden met wat zich elk moment aandient, met wat werkelijk is.

Word wakker.
Word wakker.
Word wakker.

3 opmerkingen:

  1. dat is dus het moeilijkste wat er is, en idd voelt zo onveilig mssch omdat het zo onwennig is en onwezenlijk, terwijl het zo dicht bij is elke seconde van ons leven lijkt het zo ver weg, we grijpen toch steeds naar iets wat buiten ons ligt of wat zich in ons hoofd afspeelt maar de illusie is groot.
    msschn omdat het de echte confrontatie uit de weg gaat doen we het steeds opnieuw. succes en veel moed!!!!!
    pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. e laatste paragraaf (ja, ben een trouwe bloglezer geworden) is zoooo herkenbaar, Joey. Zo moedig dat je jezelf wil wakker laten zijn. Ik denk er voorzichtig bij: maar moet dat elke seconde? Want er zijn toch momenten dat je ook mag plannen, mag de teugels nemen en op een doel afgaan dat je in je hoofd hebt?
    Denken en gedachten kunnen toch ook verrijking zijn? En even uit dat nu stappen, om het nu een prozaïsche, beschouwende plaats toe te dichten, is toch wat filosofen en schrijvers doen? Alleen en altijd in het nu kan je toch alleen maar ervaren en niet beschouwen? En constructies kunnen ook mooi zijn... Of is het niet alles of niets? Wil je dat wakker worden en blijven enkel bereiken in meditatie? (Met mijn vragen/bedenkingen probeer ik een beetje mee met je te reizen tot je terugkomt)
    Inneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey,

      Herkenbaar wat je schrijft... Zolang je maar "weet" dat je aan het beschouwen bent, is er niets aan de hand denk ik. Kwestie van bewust zijn is al heel wat, bewust zijn dat je aan het beschouwen bent. Het is ook én én .. soms moet je plannen maken, je kan niet anders en dan moet je verstand ook gebruiken.. De momenten dat je je verstand niet moet gebruiken, kan je proberen te leven in het hier en nu. Maar uiteindelijk draait het om bewustzijn, om echt leven,.. Het is zoals verlangens hebben, je mag die hebben, maar hecht je er niet te veel aan maar laat dat je niet tegenhouden te verlangen of te dromen... Je mag ook afleiding zoeken uit het hier en nu als dat te moeilijk is, maar wees er dan bewust van ... Het gaat er alleen om om bewust te zien welke keuzes je maakt en welk effect die keuzes op je leven zullen hebben.

      Peter,
      die naast vertoeven in het hier en nu ook best goed is in het beschouwen... :-)

      Verwijderen