Translate my blog

vrijdag 30 december 2011

Helder water

we zijn helder water


‘We zijn helder water. Soms staat er een sterke wind die de oppervlakte van het water roert. Soms gooit iemand een steen in het water. Dan komt de modder naar boven en het water wordt bruin. Maar na een tijd zakt die modder weer terug naar de bodem. Meditatie helpt daarbij. Meditatie helpt om de bodem weer rustig te maken, zodat een nieuwe helderheid ontstaat. Misschien komt er een orkaan, of gooit iemand een nog grotere steen. Maar we zijn altijd dat heldere water.’




Een kleine, bijna achteloze opmerking bracht al het water in mijn lijf in beweging:
‘Jij bent er klaar voor.’
‘Wat????’ zei ik.
‘Al datgene waarnaar je verlangt. Die gedachte is vandaag meerdere keren bij me opgekomen: dat je er klaar voor bent. Probeer gewoon hier te zijn. Als een volledig persoon. Wat je zoekt staat gewoon achter de hoek.’
‘O’, zei ik, niet in staat om hierop een antwoord te geven. Ik staarde een strakblauwe lucht in, alsof ik daar bevestiging zocht.
‘Het is een gevoel.’
‘O’, zei ik weer. ‘Dank.’ 

1 opmerking:

  1. "Alleen zijn" is ook maar een gedachte... Zijn we niet de druppel in de oceaan die de hele oceaan in zich draagt... Afgescheidenheid, zit dat niet alleen in ons hoofd... niet n ons hart.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen