Translate my blog

zondag 17 april 2011

Een musholla is geen toilet!

Indonesië is voor reizigers met een kleine blaas (ik!), een super gemakkelijk land. Toiletten te over. In alle vormen en maten en kleuren, al laat de hygiëne vaak te wensen over. Maar dat is nu niet belangrijk. Of je nu hoogdringend 'moet' in een hypermodern shopping center, in een groezelige overzetboot, in de doolhof van een bouwvallige stadskern of bijna in je broek doet in het midden van een van de kaart gevallen dorp, de kleurrijke bordjes met daarop 'musholla - toilet'  blinken je overal geruststellend tegemoet. Een gemiddeld naïef blond reizigster (ik dus) denkt daar verder niet over na, en gaat er van uit dat het woord 'toilet' speciaal voor toeristen staat geschreven (ja, zélfs in dat van de kaart gevallen dorp), en dat 'musholla' niets anders is dan het Indonesische woord voor 'toilet'. Toch?

bordjes als deze vind je overal

Niet dus. Alleen nog maar dénken dat een musholla gelijk staat aan een toilet, is godslastering. Een musholla is een gebedsruimte voor moslims! In hemelsnaam, Joey, hoe kan je nu zo stom zijn?
En inderdaad, het is gewoon pure onachtzaamheid, want als ik een heel klein beetje beter had opgelet, had ik al vanaf dag één in Indonesië kunnen weten dat een musholla allesbehalve een toilet is.
De enige reden waarom deze woorden altijd samen opduiken, is de noodzaak voor de gelovigen om zich te wassen. Een musholla betreed je rein. Dus pas nadat je je handen, voeten en gezicht met water hebt bespat. En zoals ik minstens vijf keer per dag een toilet induik, duikt een moslim vijf keer per dag een musholla in. Vandaar de alomtegenwoordigheid van beide gebouwtjes. Eerst wassen, dan bidden. Een toilet van een vierkante meter met daarnaast een lege tapijtkamer van vier op vijf. Zo simpel kan het zijn. Domme oneerbiedige ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten