Lentebloesem in Ikaria - Marina en ik |
Een
paasfeest op Ikaria betekent: varken of geit aan het spit, brood, sla en
groentegerechtjes, brood, liters en liters huisgestookte wijn en … muziek. Live aan tafel. Bij voorkeur: Rembetica of de muziek van de jaren ’30 en ’40 van de twintigste eeuw,
ontstaan in de gevangenissen en underground wereld van de Griekse steden. In deze muziek hoor je hoop, spijt, verlangen, verdriet … en ik speelde mee. Uren aan
een stuk.
Hoezo ik
muziek spelen? Ik die amper een do van een re kan onderscheiden? Ik rammelde
met het enige instrument dat ik zonder schroom durf te bespelen: de tamboerijn
… tot een uur of zeven in de ochtend. De tamboerijn als een nieuw ontdekt verlengstuk van mijn
handen. Ik tamboer, jij tamboert, wij tamboeren allemaal graag!
‘Ik
bewonder je’, zei Thanassis, een Atheense muzikant, bij zijn vertrek zo
om en bij zes in de ochtend.
‘Huh?
Waarom?’ Ik kon me niet herinneren dat ik die nacht iets van waarde had gezegd.
Integendeel.
‘Hoe je
hier’, vervolgde hij, ‘temidden van veertig vreemden, een vreemde taal en
vreemde gewoontes, gewoon helemaal jezelf bent. Je
gaat volledig op in wat er gebeurt. En je speelt muziek alsof je nooit anders
deed. Daar ben ik jaloers op. Ik zou dat niet kunnen.’
Zijn
uitspraak verraste me. Voor het eerst werd ik geconfronteerd met een
verandering die zoetjesaan in mij bezig is. Het bewijs van een uitstapje uit mijn
verlegenheid. Want inderdaad, een jaar of twee geleden zou ik niet zo losjes
muziek hebben gemaakt. Ik zou trouwens nooit in mijn eentje een feest als dit zijn
durven binnengaan, want ja, dat deed ik hier, helemaal in mijn eentje
partycrashen.
Ter verduidelijking van de foto's: paasnamiddag bracht ik door in de tuin van Wim en Marina (vrienden hier). Tegen de avond aan scooterde ik in mijn eentje naar een ander feest, waarop ik via via uitgenodigd was. Vandaar het partycrashen.
Fytema, Ikaria. Uitzicht vanuit tuin Wim&Marina. |
paastafel |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten