Translate my blog

maandag 11 juli 2011

Ik blijf nog even onderweg

ergens onderweg, Puglia (Italië)

Onderweg. Vanuit de hak van Italië over zee en over land en opnieuw over zee naar Ikaria, Griekenland. Over een week of twee keer ik terug naar Italië. Ben ik met vakantie? Neen. Ik ben onderweg, op reis, in beweging. En met wat geluk tot en met september 2012. Maar niet met vakantie. Dit laatste is echter niet voor iedereen even makkelijk te begrijpen.
Reacties gaan van het wantrouwende ‘dus je gaat nog een jaar op kosten van anderen leven’, tot het verzuchtende ‘ik wou dat ik in je schoenen stond’. Wat het ook zij, zulke reacties verraden hoe anderen in het leven staan, want neen, ik ben niet de spreekwoordelijke lintworm of bloedzuiger. Ik beloof je dat ik snel zal uitleggen. Snel. Nu nog niet. Er woedt een storm in mijn hoofd. Wind en verandering. Eens die wind gaat liggen, schrijf ik weer. En veel. Want de woorden zullen blijven komen. Evenals de ideeën en mijn drang om te creëren.


ergens onderweg

Nu dus Ikaria, waar ik een jaar geleden een droom achterliet. Het geplande nieuwe begin eindigde anders dan verwacht. Ikaria (zie ook berichten van augustus, september en oktober vorig jaar) is ondertussen een beetje 'thuis', en toch ook weer niet. Ik sluit hier een cirkel en begin opnieuw. 
Het voorbije jaar heb ik gemis gekend. Ik heb eenzaamheid gezien en ervaren. Ik heb in grote spiegels gekeken. Ik heb stilte gekend. Ik heb veel geluisterd. Ik heb pijn gevoeld. Fysiek en emotioneel. Ik ben uitgeput geweest en vol energie. Ik heb gelachen en geweend. Ik heb gezien dat kleuren niet overal hetzelfde zijn. Ik heb geleerd dat een glimlach niet overal hetzelfde waard is. Ik heb geleerd over grote stenen huizen, kleine houten huizen, kamers van brokkelbeton, golfplaat of plastic. En ik heb gezien hoe de zon hier telkens een thuis van maakt. 

Zo blijf ik …
En verander ik ...
Zo blijf ik nog even onderweg ...

3 opmerkingen:

  1. Een gedicht...

    Onderweg zijn
    is stapje voor stapje
    verder komen
    op je levenspad.
    Is telkens weer groeien
    en leren van hobbels
    die je moet nemen.
    Is telkens weer
    de sprong wagen
    naar het onbekende.

    Onderweg zijn
    is bij iedere kruising
    opnieuw kiezen
    waar je heen wilt.
    Is de keuze maken
    tussen een snelweg
    en een voetpad.
    Is kiezen of je
    alleen wilt reizen
    of samen wilt gaan.

    Onderweg zijn
    is anderen ontmoeten.
    Is ontdekken dat sommigen
    -je beste vrienden-
    je verder helpen
    en dat anderen
    je slechts in de weg zitten.
    Is merken dat er mensen
    in hetzelfde schuitje zitten
    als jij, en dat je elkaar
    tot steun kunt zijn.

    Onderweg zijn
    is leren
    wie je kunt vertrouwen,
    wie je échte vrienden zijn.
    Is leren
    je eigen doel te durven bepalen
    en er helemaal voor te gaan,
    hoe moeilijk het soms ook is.

    Onderweg zijn
    bestaat uit dromen en verrassingen.
    Bestaat uit ontmoetingen en afscheidnemen.
    Bestaat uit meevallers en ontgoochelingen.

    Leven is onderweg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie zoveel commentaar heeft moet zelf maar eens dringend beginnen zijn leven te leiden.

    BeantwoordenVerwijderen